Lige før weekenden gik på hæld og en ny sommeruge stod for døren, begyndte der at sive hvid røg ud fra Christiansborg. En aftale om de næste 15 års investeringer i landets infrastruktur var på plads.
På et pressemøde mandag blev aftalen så præsenteret af blandt andre finansminister Nicolaj Wammen og transportminister Benny Engelbrecht.
Den 3. Limfjordsforbindelse bliver en realitet, oplyser Business Region North Denmark (BRN).
Og det er en fantastisk nyhed for Jammerbugtens virksomheder, tilføjer Mogens Chr. Gade, borgmester i Jammerbugt og formand for BRN.

Et vendepunkt
Igennem adskillige år har projektet været omgærdet af debat, og de store konsekvenser af den ringe fremkommelighed og store trafikale sårbarhed har spredt uvished og frustrationer blandt mange. Derfor vækker det også tydelig begejstring i Nordjylland, at aftalen nu giver afklaring.
– Det her bliver et tiltrængt vendepunkt, hvor vi nu endelig kommer uvisheden til livs og kan begynde at kigge fremad. Det tror jeg, nordjyderne og de nordjyske virksomheder har behov for, fortæller BRN-formand Mogens Chr. Gade og fortsætter.
– Med aftalen tager man på Christiansborg ansvar for, at den brede politiske aftale man lavede i 2014 også føres ud livet. Det sender et vigtigt signal om, at man også heroppe vil sikre vækst, udvikling og sammenhængskraft med mere end bare ord”.

Bred opbakning til forbindelsen
Udover regeringen er Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre, Det Konservative Folkeparti, Nye Borgerlige, Liberal Alliance og Kristendemokraterne med i aftalen om den 3. Limfjordsforbindelse.
Det er dog ikke kun på Christiansborg, at projektet nyder bred opbakning. Også i Nordjylland har en række aktører presset på for at sikre projektets tilblivelse.
– Vi har stået sammen i Nordjylland om den 3. Limfjordsforbindelse i årevis, og derfor vil jeg også gerne sige tak til de nordjyske virksomheder, erhvervsorganisationer, fagbevægelse, kommuner og region – uden deres konstante opmærksomhed på problemet, tør jeg ikke forestille mig, hvordan en infrastrukturaftale havde set ud, siger Mogens Chr. Gade.

Is i maven lidt endnu
På pressemødet stod det klart, at nordjyderne skal finde en sidste portion tålmodighed frem. Arbejdet igangsættes nemlig først fra 2025, og med en forventet anlægsperiode på op mod 8-10 år går der altså en rum tid, før forbindelsen kan krydses. I mellemtiden skal Folketinget vedtage en anlægslov før Vejdirektoratet kan foretage en projektering af forbindelsen.