(Foto: Poul Nymark)
Normalt plejer udlejningsbureauet Feriepartner ikke at koncentrere sig om at markedsføre udlejningen af sommerhuse i Danmark, men det har ændret sig markant i forhold til 2021 som følge af Covid-19 påvirkningerne.

Rekordår
– Vi har normalt ikke fokus på markedsføring i Danmark. Tidligere har vi ikke brugt mange ressourcer på vores danske bookinger, da det ikke har været vores primære mål, men nu har vi langt mere fokus på de lokale kampagner og det danske marked, siger Michael Bisgaard fra Feriepartner i Blokhus.
I 2020 oplevede Feriepartner nemlig ligesom andre sommerhusbureauer en overvældende interesse fra de tyske og danske turister.
– Selv om vores sæson blev kortet ned som følge af forårets nedlukning, så fik vi en kanonsæson med endnu et rekordår, siger Michael Bisgaard.

Frisk luft og havet
Normalt er 70-75 pct. af Feriepartners kunder fra Tyskland, mens 15 pct. er danske og 5-10 pct. er nordmænd. Men i år har 40 pct. af bookingerne været fra danske gæster.
– Og vi oplever stor interesse fra tyskerne. De kommer her, fordi de gerne vil have, at der er langt til naboerne. De vil have den friske luft og Vesterhavet. Lige nu ligger vi foran med bookinger for 2021, og så er danskerne ikke en gang begyndt at booke endnu, siger Michael Bisgaard.
Danskerne vil holde ferie i Danmark eller i et naboland, og det samme mønster gælder for vores nabolande, er erfaringen for det nuværende marked.
– 2021 bliver formentlig endnu et rekordår, siger han.