Omsorg, ansvar og kamp for patienten er noget af det, der definerer NOTIA (Neuro og Traume Intensiv Afsnit) og er med til at give dem Patienternes Pris 2021.Julie var indlagt på NOTIA i 4 uger, heraf 3 uger i kunstig koma, mens alle omkring hende forsøgte at finde ud af, hvad hun fejlede.
Både Julie og hendes mor, Helle, er meget taknemmelige over den behandling og omsorg, de fik på afsnittet.

Masser af omsorg
– Vores elskede datter lå meget stille i en seng på NOTIA. Her blev hun overvåget dag og nat af meget dygtige og kompetente intensivsygeplejersker. Når vi besøgte hende, blev vi altid mødt af omsorgsfulde sygeplejersker, som fortalte om hendes tilstand, og om hvilke undersøgelser og prøver der var blevet taget, og om hvilken behandling der var sat i gang. De gav sig altid tid til at forklare os, hvilke funktioner alle ledningerne, pumperne og knapperne havde, og der blev fundet stole frem, så vi følte, at det var okay, at vi var der, selvom det var midt i en corona-tid, siger Julies mor, Helle.
– Det var lægerne og intensiv-sygeplejerskerne omkring NOTIA, der var der, da det var allermest kritisk, og de gjorde en skelsættende forskel ved at gøre de rigtige ting på de rigtige tidspunkter, og de reddede vores datters liv. Vi er uendelig og evigt taknemmelige for den behandling, vi har fået på NOTIA og vil hermed gerne af hjertet takke alle, der har været en del af hendes sygdomsforløb og helbredelse, siger Helle.
– Personalet var presset, og min familie var presset, men på trods af dette kæmpede de bravt i 3 uger og tog alle de rigtige beslutninger, der nu har gjort, at jeg i dag er sygdomsfri, uden fysiske og kun ganske lette kognitive mén. Jeg skylder det danske sygehusvæsen mit liv, men det er især NOTIA, der har gjort, at jeg overhovedet havde en mulighed for at komme på Hammel Neurocenter og Brønderslev Neurorehabilitering, siger Julie, der i fire uger var patient på NOTIA.

Samarbejde er grundstenen
Hos NOTIA er der stor glæde over at modtage Patienternes Pris, men også en stor portion ydmyghed. Afsnitsledende sygeplejerske på NOTIA, Tina Seidelin Rasmussen, siger:
-Vi er meget glade og bevægede over at læse de fine indstillinger, men det er vigtigt for os at sige, at det her er et samarbejde. Udover et fantastisk tværfagligt samarbejde mellem alle faggrupper i NOTIA, er det også samarbejdet med alle vores øvrige samarbejdspartnere, der er vigtigt for vores patienter. Så vi vil rigtig gerne sende en tak videre til alle vores samarbejdspartnere.

Omsorg for pårørende
På NOTIA er patienterne ofte så syge, at de ikke er i stand til at bemærke den behandling og pleje, de får. Derfor er opmærksomhed på de pårørende en meget vigtig del af arbejdet på NOTIA, og netop det har Indstillingsudvalget til Patienternes Pris lagt vægt på.
– Beslutningen om at pege på NOTIA som dette års vinder af Patienternes Pris beror på deres evne til at tage god hånd om patienterne, men i særdeleshed de pårørende, der netop i indstillingerne har beskrevet NOTIA som et afsnit, hvor de bliver mødt med høj faglighed, god information, omsorg, venlighed, respekt og ærlighed. Afsnittet gør en ekstra indsats og er klar til at afvige fra rutinerne, hvis det betyder noget for patienten eller de pårørende, siger formand for Patientinddragelsesudvalget Anni Olesen på vegne af Indstillingsudvalget.
– For personalet på NOTIA betyder netop de pårørende rigtig meget. Den indsats er noget, vi aktivt arbejder på at forbedre, og det giver alle i NOTIA en stor glæde og stolthed, at pårørende i vores afsnit mærker, at ud over patientpleje og behandling, er samarbejde med og inddragelse af pårørende noget, vi vægter meget højt, siger afsnitsledende sygeplejerske, Tina Seidelin Rasmussen.