Vagn Tidselbak lægger ikke skjul på, at det har været 42 gode år med Meny, selv om der selvfølgelig også har været nogle lange og hårde dage indimellem.
Men nu er det snart slut.

Afskedsreception
Vagn Tidselbak stopper 31. maj og holder samme dag reception i et telt på p-pladsen ved Meny fra kl. 14.00 til 18.00, hvor han byder på en øl og et glas til vin til kunder, leverandører, samarbejdspartnere og venner af huset.
– Det er altid en svær beslutning. Skal jeg stoppe i år, næste eller næste år igen. Helbredet har det jo godt nok.
– Men jeg fylder 66 år, og nu skal jeg til at bruge mere tid sammen med mine børn og børnebørn og hjælpe dem mere i hverdagen. Jeg skal nyde vores sommerhus og min kone, Birgitte. Jeg er jo stadig væk gift, smiler han.

En epoke slutter
Dermed slutter en epoke, for i 42 år har Meny i Aabybro og Vagn Tidselbak hørt uløseligt sammen.
Det var 1. oktober 1980, at Vagn Tidselbak overtog dagligvarebutikken. Det skete da svogeren, H. P. Jansen fra Blokhus, overtog forretningen i Aabybro efter John Sunke og ansatte Vagn Tidselbak som købmand.
Den gang fik forretningen navnet Jansen Spar.

Loyale kunder
Med årene har Aabybros markante dagligvareforretning skiftet navn til både Favør og Superbest, inden den for 5 år siden blev til Meny.
Men det har ikke ændret ved Aabybro-områdets store opbakning til forretningen, som med fokus på slagter, delikatesse, frugt, grønt og vin har masser af loyale kunder.

Familie med uddelere
Det er ikke tilfældigt, at Vagn Tidselbak er blevet købmand, da han kommer ud af en familie af uddelere.
Hans far var uddeler i den daværende brugs i Moseby, og onklen uddeler i Hune, mens Vagn blev uddannet fra brugsen i Kaas i 1976.
Efter halvandet i brugsen i Skagen blev han ansat som distriktschef for Tuborg i Nordjylland, men var ikke sen til at svare ja, da tilbuddet om at blive købmand i Aabybro kom.

Kontakten med kunderne
– Jeg ville gerne tilbage til en butik igen og have kontakten med kunderne, forklarer han.
Og sådan er det også den dag i dag.
– Jeg kan allermest lide kontakten til kunderne. Du skal være på lige fra morgenstunden. Der er aldrig en dag, der er ens, og hver eneste dag giver nye oplevelser og udfordringer, forklarer han om at sikre kunderne en god service.

Tog over
I 1992 overtog Birgitte og Vagn Tidselbak så dagligvareforretningen, hvor Birgitte stod for kontor og administration.
H. P. Jansen ville gerne sælge og i gang med andre projekter, og 36-årige Vagn Tidselbak tøvede ikke og sprang straks ud i udfordringen.
– Vi kendte jo butikken og vidste, det var en god forretning, som havde haft fremgang i alle årene, fortæller Vagn Tidselbak.

Tilbud ud af det blå
For 7 år siden kom der så ud af det blå en anden dagligvarekæde, som var på opkøb i Nordjylland, og gav et bud på forretningen.
– Vi havde slet ikke haft tanken om at sælge, før der kom et bud, men vi fik et tilbud, vi næsten ikke kunne sige nej til.
Men ifølge overenskomsten med Dagrofa, så skulle den have mulighed for at give samme tilbud, og derfor forblev det en Dagrofa-butik.
Dog kan det ikke mærkes i hverdagen, at butikken er ejet af en kæde, og Meny støtter sig op af et dygtigt personale, fremhæver Vagn Tidselbak.

Fremgang hvert år
Som tidligere formand for Aabybro Handels- og Erhvervsforening i cirka 30 år har Vagn Tidselbak også været en markant drivkraft i udviklingen af områdets handelsliv, og han glæder sig over, at Aabybro by stadig udvikler sig, og der er tilflytning af mange børnefamilier til gavn for udviklingen for ikke alene Meny, men hele centret og byen.
– Derfor har vi også haft fremgang hvert eneste år, siger Vagn Tidselbak på falderebet til sin afsked med Meny.