For 7. gang er DR klar med nyhedsshowet ’I Sandhedens Tjeneste’, hvor tusindvis af skoleelever landet over stilles overfor de svære etiske dilemmaer, der dagligt udfordrer medierne. TV-Avisens Erkan Özden og DR Nyheders Youtube-vært Annika Wetterling er igen værter for det virtuelle show.

Og fra Jammerbugt deltager der flere skoler:

  • Saltum Skole
  • Brovst Skole
  • Aabybro Efterskole
  • Skovsgård Tranum Skole
  • Ingstrup Efterskole

Dilemmaer
Kan vi stole på kilden? Et det forsvarligt at bruge billedet? Kan vi bringe historien uden at dobbelttjekke den? Er vinklen for ensidig?
Det er blot nogle få eksempler på de etiske dilemmaer, som medierne dagligt står overfor i deres dækning af små og store begivenheder.
De dilemmaer er også baggrunden for, at DR nu for syvende år i træk sætter digital dannelse på skoleskemaet med fokus på kildekritik, fake news og etiske dilemmaer for alle landets 8., 9. og 10. klasser.
– Meningen med ‘I Sandhedens Tjeneste’ er, at de unge skal blive mere kritiske og få en forståelse af, at det ikke er ligegyldigt, hvem man stoler på, og hvor man får sine informationer fra. På den måde skal showet bidrage til de unges digitale dannelse. Samtidig får vi i DR en vigtig adgang til de unge, så vi kan blive klogere på, hvad der egentlig optager dem, forklarer Anders Kern Boje, underdirektør i DR Nyheder.

Direkte fra klasseværelset
En af grundstenene for ’I Sandhedens Tjeneste’ er aktualitet. Derfor genopfinder holdet bag hvert år showet for at tage udgangspunkt i aktuelle problemstillinger. I år vil skoleeleverne blandt andet blive præsenteret for en nyhedshistorie lige fra det første telegram til den endelige publicering og blive stillet overfor journalistiske dilemmaer.
Hvor nyhedsshowet i 2015-2019 blev afholdt som store, fysiske shows flere steder i landet, måtte det, som med så meget andet i 2020, gentænkes på grund af corona-situationen, der spændte ben for, at det kunne gennemføres fysisk på samme måde som tidligere år. Det førte til, at der blev udviklet en helt ny, virtuel udgave af ’I Sandhedens Tjeneste’.

Virtuel version gentages
Den virtuelle version af ’I Sandhedens Tjeneste’ var en succes og gentages i år i samme form. Med udgangspunkt i erfaringerne fra sidste år og skolernes feedback sørger holdet bag undervisningstilbuddet for, at eleverne oplever, at nyhedsshowet er relevant for netop det, de oplever i deres digitale hverdag.
Det virtuelle nyhedsshow afvikles torsdag 23. september klokken 9.30-11.00, hvor alle landets 8., 9. og 10. klasser kan være med direkte fra deres klasseværelser.
– Den virtuelle form giver mulighed for, at endnu flere klasser landet over kan være med og med erfaringerne fra sidste år forventer vi, at flere vil tilmelde sig, så showet i år når endnu bredere ud, siger underdirektør i DR Nyheder Anders Kern Boje.

Flere deltagere
I alt har næsten 120.000 skoleelever deltaget i ’I Sandhedens Tjeneste’, som DR Nyheder har tilbudt landets folkeskoler siden 2015.
Herunder har medarbejderne i DR’s ni distrikter stået bag workshops i deres dækningsområde. Her har skoleeleverne haft mulighed for at følge en P4-medarbejders arbejde en hel dag og dermed komme endnu mere i dybden med dilemmaerne, der er en del af DR’s fokus på digital dannelse.
– En af DR’s tre centrale public service-ambitioner er at understøtte demokratiet. ’I Sandhedens Tjeneste’ er et tilbud til landets skoleelever, der sætter fokus på at navigere kildekritisk i mediebilledet for på den måde at være med til at understøtte den nationale samtale på tværs af befolkningen, siger Anders Kern Boje.

Værterne
TV-Avisens Erkan Özden og DR Nyheders Youtube-vært Annika Wetterling er også i år værter for nyhedsshowet. Erkan Özden, der har været en del af ’I Sandhedens Tjeneste’ siden starten i 2015, beskriver tilbuddet som ”kernen af public service”.
– Jeg har været med lige fra begyndelsen, og det er ret fantastisk at se, hvordan ’I Sandhedens Tjeneste’ efterhånden har udviklet sig til lidt af en institution. Tusinder af elever og lærere har været med, præget det og gjort det bedre. Det er simpelthen et vigtigt projekt, der er kernen af public service og som stadig bliver mere og mere relevant med årene.