Fredag 26. juni klokken 11 i 2020.
Dette tidspunkt vil de mange frivillige bag Gøl Båden og sikkert også mange Gjølboere huske mange år frem i tiden.
Gøl Båden var kommet i sit rette element, vandet i Gjøl Havn.

Foto: Flemming Dahl Jensen

Kaffe og rundstykker
– Det forløb over al forventning, siger en yderst glad Søren Petersen om søsætningen og det store øjeblik, som på grund af Corona-restriktioner skete uden den store festivitas og samling af mennesker.
Allerede torsdag knoklede frivillige med at få den store træbåd op på en vogn, så den fredag morgen med traktor var klar til at blive trukket ud til den ventende kran.
– Kranføreren kom klokken 9. Vi fik en kop kaffe og et rundstykke, og han skulle være i Aalborg klokken 12, så vi gik i gang, fortæller Søren Petersen.

Søren Petersen. Foto: Flemming Dahl Jensen

Sikker søsætning
Båden blev kørt fra Bjergets Vej gennem Gjøl til havnen uden problemer.
Søsætningen forløb også som håbet. Båden tog ikke vand ind.
– Det glæder vi os over. Nu flytter vi værkstedet ned til haven. Vi skal have lagt strøm ind, og den næste måned skal træværket trække saltvand, og så kan vi starte motoren op og gøre klar til sejlads, siger Søren Petersen.
– Men det bliver først en gang i efteråret, at vi kan have prøvesejladser.
Dog bliver der åben båd arrangementer til august, ligesom man på havnen kan se, hvordan der arbejdes med den historiske Gøl Båden.

Foto: Flemming Dahl Jensen

Masser af sejlads
Og når båden endelig er klar, så skal den sejle mest muligt.
– Det kan være med råvarer til Aalborg, med honning, kartofler porre, ost eller andet. Den kan bruges til bryllup, firmasejlads, alt hvad du kan tænke dig, siger Søren Petersen.
Dog er det ikke muligt med en decideret turistrute, da det er en foreningsbåd, hvorfor man skal være medlem eller sponsor for at have relation til båden og benytte sig af den.
Gøl Båden blev bygget tilbage i 1908, kom tilbage på Gjøl i 2012 efter at have ligget på land i Nørresundby i 10 år hos Limfjordsmuseet.
– Museet tog kontakt til den lokalhistoriske forening på Gjøl, som så fandt de rette ildsjæle til, at vi kunne gå i gang med en renovering af båden, fortæller Søren Petersen.
– Der er jo masser af historie i den.

Foto: Flemming Dahl Jensen

Vigtigste forsyningslinje
Tilbage i 1908 var Gjøl en ø, og båden var øens vigtigste forsyningslinje til og fra Aalborg. Den sejlede blandt andet med passagerer, men også grise og køer samt foderstoffer, og den trafik varede op til cirka 1938.
Så blev Gjøl landfast og Gøl Båden udkonkurreret af lastbilerne.
– Derfor blev den bygget om til en stenfiskerbåd kaldet Svend efter Svend Flyvbjerg i Aalborg. Han kommer her stadig og følger projektet tæt, fortæller Søren Petersen.

Foto: Flemming Dahl Jensen

2000 timer om året
Siden Gøl Båden i 2012 blev til et bevaringsværdigt projekt er der årligt lagt 2.000 frivillige timer i restaureringen, og når der har været råd til det, har der været hyret skibsbyggere ind, som Han Herred Havbåde.
– Når båden er søsat, er der blevet brugt cirka fire millioner kroner. Pengene er kommet fra donationer, medlemskab og lidt salg af vores bordskånere, siger Søren Petersen.

Foto: Flemming Dahl Jensen

Autentisk Gøl Båd
Men så er stort set alt på båden også udskiftet og bygget op igen i samarbejde med skibebevaringsfonden.

Foto: Flemming Dahl Jensen
Foto: Flemming Dahl Jensen
Foto: Flemming Dahl Jensen
Foto: Flemming Dahl Jensen