Satser på, at rådgivning kan bliver permanent

– Børn og unge i Jammerbugt Kommune kan nu få hurtig og kompetent støtte.
SSP Jammerbugt åbner en chat under Corona-krisen, hvor unge kan søge hjælp og rådgivning fra deres mobil eller computer.
Og man satser på den bliver permanent efter Corona-krisen.

Digital hjælp
Børn og unge er digitale og bruger meget af deres tid online. De søger svar og viden på internettet, og rådgivning og støtte skal også være digital.
Derfor kan børn og unge i Jammerbugt Kommune fra uge 14 anonymt logge på en ny chat eller skrive til en brevkasse, hvor SSP-medarbejdere sidder klar til at tale med dem om alt lige fra kærestesorger og ensomhed til helbred.
I den aktuelle situation er der andre ting i spil, når familierne er tæt samlet.

Lettere med chat
Rådgivningen bliver en del af universet Cyberhus.dk, der er en etableret online platforme for unge drevet af Center for Digital Pædagogik, der har 15 års erfaring med at rådgive børn og unge på internettet.
– De unge ringer ikke mere til hinanden, de skriver på Messenger, Snapchat eller Instagram. Derfor giver chatten de unge en ufarlig indgangsvinkel til at komme i kontakt med en rådgiver via et medie, de alligevel bruger meget, siger SSP leder Tommy Mogensen.

Vil nå flere unge
Chatten bliver bemandet af personale fra SSP Jammerbugt her under Corona-krisen, hvilket giver de unge mulighed for at skrive ind med alt det, der fylder i deres liv. Med det nye tiltag kan de unge både chatte direkte med en rådgiver eller stille spørgsmål til en brevkasse, som besvares af en fagperson inden for det specifikke område.

Forebygger
Tommy Mogensen glæder sig over, at de unge nu får en kanal, hvor de kan skrive ind med stort og småt.
Det giver nemlig SSP mulighed for at komme i kontakt med endnu flere unge, som dermed får råd og vejledning i tide. Efter Corona-krisen vil andre faggrupper bliver en del af chatten fx Ungeenheden og Rusmiddelcenter Jammerbugt.
– Jeg tror, at vi med den nye chat kan hjælpe mange unge, som vi ikke når med de nuværende tilbud. På den måde kan vi forebygge psykiske og sociale problemer hos vores børn og unge. Vi glæder os og er meget forventningsfulde.

Fakta

  • Chatten åbner mandag den 30. marts.
  • Herefter er den åben hver mandag til torsdag fra kl. 13.00 – 15.00.
  • Samt tirsdag og torsdag aften fra kl. 19.00 – 21.00
  • Brug linket: https://cyberhus.dk/jammerbugt.

Chatten giver de unge mulighed for at skrive ind med alt, hvad der rører sig i de unges liv og sikrer dermed en forebyggende indsats i forhold   til de dilemmaer, de står i.
Efter Corona-krisen tilpasses åbningstiderne til en normal hverdag. Med det nye tiltag får de unge både mulighed for at chatte direkte med en rådgiver eller at stille spørgsmål til en brevkasse, som besvares af en fagperson inden for det specifikke område.