En ny, landsdækkende kampagne til 21 millioner kroner skal tilskynde danskerne til at genopdage Danmark som turistland og gøre brug af de mange oplevelser, der findes herhjemme.
Det sker under overskriften ”Meget mere end bare Danmark”.
Og i forvejen er det slået fast, at Nordjylland er danskernes foretrukne hjemlige feriested, så forhåbentlig kan denne kampagne kommer ferie- og turisterhvervet I Jammerbugt til gode i denne krise.

De nære oplevelser
Turismeerhvervet er hårdt ramt af den globale Corona-krise. Det gælder også dansk turisme. Og når smittefaren fra Corona-virus lukker verden omkring os ned, åbner det til gengæld muligheder for, at de mere nære oplevelser rykker tættere på.
– Danmark er et skønt ferieland. Men nogle af de steder, der er rigtig dejlige at være, er samtidig også rigtig hårdt ramt af Corona-krisen. Så vi skal have flere danskere til at holde mere ferie i Danmark i år, siger erhvervsminister Simon Kollerup.
– Nogle vil tage deres første badetur i Vesterhavet i år. Andre vil måske genopdage Bornholms rokkesten og røgerier. Og andre igen vil besøge fynske herregårde i jagten på gode natur- og madoplevelser. Vi skal inspirere både dem, der vil holde flere ugers ferie i Danmark og dem, der kun skal ud på endagsture, siger han.

Flere danskere holder ferie i DK
Tal fra Danmarks Statistik viser, at antallet af danskere, der holder ferie i Danmark, er steget de senere år.
Det er med andre ord blevet mere populært at holde ferie i Danmark, men der er fortsat cirka 40 procent af danskerne, der stadig ikke holder ferie herhjemme, viser tal fra VisitDenmark.
Der er med andre ord stadig et stort potentiale i markedet.

Flere aktører
Bag den nye kampagne står 19 danske destinationer, Dansk Kyst- og Naturturisme, Dansk Storbyturisme og VisitDenmark, der sammen har bidraget med 10,7 mio. kr. Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse har matchet og bevilliget med 10,3 mio. kr. til kampagnen.
– Det er virkelig positivt, at de lokale destinationer er gået sammen i en stor, fælles kampagne over for danskerne. Det er i tider, hvor krisen rammer, at vi virkelig skal bevise, at vi kan rykke noget i fællesskab, og det er jeg overbevist om, at denne kampagne kan. Det er så vigtigt, at danskerne ikke bliver hjemme på terrassen, men oplever Danmark og lægger nogle penge hos turisterhvervet til gavn for hele Danmark, fortæller Sisse Wildt, kommunikationschef hos Dansk Kyst- og Naturturisme.

Vi skal bare være i DK
Kampagnen tager talemåden ”vi skal bare være i Danmark i år” under kærlig behandling. For Danmark er meget mere end “bare”, og det skal kampagnen minde danskerne om ved at aktivere gode sommeroplevelser og på den måde give danskerne lyst til at rejse rundt og genopdage deres eget land.
– Når krisen er størst, løfter vi sammen, og der er uendeligt kort fra tanke til handling. Det tog mindre end fire dage at få alle destinationsselskaberne over hele Danmark til at kaste godt syv mio. kr. ind i denne fælles kampagne, som gennemføres på tværs af både VisitDenmark og de lokale aktører og med støtte fra Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse. Midt i en historisk dyb krise er denne kampagne fortællingen om et historisk og positivt samarbejde i dansk turisme, siger formand for Danske Destinationer Jens Müller.

Læs mere om kampagnen på www.megetmereendbare.dk