KRISE: Vigtigt at handle hurtigt, kommunikere og motivere

– Straks statsminister Mette Frederiksen havde holdt sit pressemøde onsdag aften 11. marts, stod det klar for Claus Beier, CEO i JKE Design, at det var nødvendigt at handle hurtigt og tilpasse sig en ny hverdag for at komme bedst muligt ud af COVID-19 krisen og fortsat holde produktionen af køkkener i gang.

På hotel i København
Faktisk havde han den aften netop afsluttet et møde i København med koncernledelsen fra Malmø, da han på sit hotelværelse så pressemødet i tv.
Bagefter sendte han en sms til de øvrige deltagere fra direktionen i JKE om, at det nok var nødvendigt at mødes igen i lobbyen.
– Vi sad i halvandens times tid og snakkede igennem, hvordan vi kunne angribe det her, fortæller Claus Beier.

Plan klar næste morgen
Og om torsdagen klokken 10 blev der på virksomheden i Jerslev præsenteret en færdig plan. Klokken 11 blev alle funktionærer sendt hjem med tildelte opgaver samt pc´er, og alle funktioner var opdelt i hold.
– Det var vigtigt hurtigt at få eksekveret en plan og få vist, at vi har styr på situationen samt få det kommunikeret ud. Det giver ro og tryghed. Det fjerner bekymringer og viser, at vi kommer gennem det her sammen på den bedste måde, forklarer Claus Beier, som også har måttet arbejde en del fra hjemmet i Nørhalne.

Kommunikation og cafe
Han var ansat i den amerikanske koncern Jeld-Wen, der er verdens største dørproducent, da finanskrisen brød ud i 2008, og det er erfaringer fra den gang, han har taget med i håndteringen af denne krise.
– Kommunikation er utrolig vigtig. Kommunikation med koncernen i Sverige. De 63 forhandlere i Danmark, Norge og Sverige. Internt til medarbejderne og eksternt til medier, understreger Claus Beier.
– Vi har mange funktioner, der lapper ind over hinanden som produktion og salg. Derfor er medarbejderne inddelt i teams, hvor de skal sørge for at kommunikere med hinanden, og vi har i direktionen et fast dagligt teammøde og en del ad-hoc. møder. De virtuelle teammøder er meget vigtige. At se hinanden betyder mere, end folk regner med, siger Claus Beier.
Derfor var der fredag også en virtuel cafe, hvor 25 medarbejdere var koblet på, og det er med til at motivere i JKE Design, som i øvrigt under hensyn til omstændighederne kunne fejre 50 års jubilæum 1. april.

Claus Beier bruger sine erfaringer fra finanskrisen til at håndtere denne situation. Foto: Lars Pauli

Frihed og ansvar
Claus Beier har også fokus på, at det kan give udfordringer at arbejde hjemmefra, særligt når også børnene skal underholdes, eller hjælpes med lektier.
– Vi har sagt, at man blot skal få det bedste ud af det. Når man giver folk frihed, så tager de ansvar, og man får meget mere ud af det, mener Claus Beier.
På samme vis er det også vigtigt, at der bliver skrevet til medarbejderne et par gange om ugen, så de føler sig set og i kontakt med virksomheden.

  • Claus Beier 48 år.
  • Topleder i mere end 20 år.
  • Bred erfaring med ledelse, strategi og forandringer.
  • Uddannelse på nogle af verdens bedste Business School som London Business -School og Insead i Paris.
  • Bestyrelsesuddannelse hos det anerkendte Board Assure i København.
Foto: JKE Design

Forkælelse til produktionen
Men det er ikke alene de hjemsendte, der skal ses.
Det skal i høj grad også det personale, som dagligt går på arbejde i produktionen og på kontoret og sørger for, at der leveres ud til JKE forhandlerne og til slutforbrugeren.
Der bliver sørget ekstra godt for dem med eksempelvis chokolade og sandwich.

Blomster til plejecentre
Og i det hele taget er det vigtigt at vise overskud og tænke på andre end sig selv, understreger Claus Beier.
Derfor har JKE Design også sendt blomster og breve til beboerne på plejecentre i Brønderslev, fordi de i denne tid ikke må få besøg.

Tre tips:

  • For at få dine medarbejdere til at føle sig trygge, skal du vise nærvær, tillid og udstråle overskud – det er nu, dine medarbejdere skal mærke, at du er der for dem.
  • Hav en klar og struktureret plan for, hvordan I håndterer uvante situationer. Hav et godt overblik over igangværende arbejdsopgaver, og husk at forventningsafstemme med dine medarbejdere.
  • Prioriter det sociale fællesskab ved at have kontakt med dine medarbejdere via Skype eller Microsoft Teams og hold eks. frokostpause sammen virtuelt. Forkæl de ansatte i produktionen.
Foto: JKE Design

JKE Design:

  • Tømrermester Erik Lund etablerede for 50 år siden Jerslev Køkken Element Fabrik på en nedlagt landbrugsejendom i Klæstrup.
  • I dag er nordjyske JKE kendt for at tænke bæredygtigt, når der udvikles nye køkkener. Virksomheden var først til at bruge linoleum på køkkenlåger (linoleum er et naturprodukt, som giver plus på CO2 regnskabet).
  • JKE-køkkener skal blive grønnere og grønnere hver gang, der designes et nyt køkken. Om tre år skal mindst 90 procent af materialerne være genanvendelige.
  • Køkkenerne produceres på baggrund af 100 pct. grøn energi. Det vigtigste råmateriale er baseret på træ, som er et fornybart materiale. Virksomheden går bevidst efter naturlige og holdbare materialer.
  • JKE er en af de største virksomheder i Brønderslev Kommune og har alle årene taget mod medarbejdere, som har brug for en ekstra hånd for at kunne være på arbejdsmarkedet.
  • Claus Beier kalder kulturen i JKE for åben med plads til dialog og interaktion med lokalsamfundet. En meget stor del af medarbejderne kommer fra lokalområdet. Alle køkkener laves i dag fortsat i Nordjylland.
Foto: JKE Design