(Foto: Poul Nymark)
– Vi står her i cremen af dansk detailhandel. Der er ikke mange, heller ikke på nationalt niveau, der kan det her.
Roserne til Kalstrups Livsstilshus var store og inderlige, da forfatter Torsten Bo Jørgensen mandag 21. marts markerede udgivelsen af sin nye bog, Vinderbutikker, i forretningen i Blokhus.
Tine og Per Kalstrups mangestrengede livsstilshus er nemlig en af de 23 Vinderbutikker, som Torsten Bo Jørgensen fortæller om sin bog.

Man kan godt
Medierne er fulde af historier om, at den danske detailhandel har det skidt. Men sådan er det langt fra alle steder. Man kan i dagens Danmark sagtens leve godt af at være butiksejer i en lille eller mellemstor provinsby, og slaget er langt fra tabt til nethandlen.
Det er essensen af den nye bog, som fortæller om 23 butikker, der går imod strømmen.
De driver fysiske butikker over hele landet med succes – selv i tynde landdistrikter. Men det er ikke kommet af sig selv.

Seks vigtige nøgler
I bogen fortæller de 23 butiksejere om deres succeser med forretninger så forskellige steder som i Blokhus med 500 indbyggere til Aarhus med sine knap 300.000.
Torsten Bo Jørgensen har fundet seks vigtige nøgler til succes – et attraktivt værditilbud, rådgivning, oplevelser, det personlige møde, det sociale fællesskab og prisen.
– I Kalstrup Livsstilshus handler det om stemningen, miljøet og oplevelserne. Man får lyst til at sætte farten ned og bliver her længere, en appel til at træde ud af hamsterhjul og koncentrere sig om det gode liv, sagde forfatteren.
– Det handler om måden at gå til kunderne på og møde dem hvor de er og fornemme deres stemning. I er værter og kunderne er gæster. Det handler selvfølgelig også om godt købmandskab, tæt samarbejde med leverandører og den rette sammensætning af sortiment, sagde Torsten B Jørgensen og citerede Per Kalstrup:
”Jeg vil vove at påstå, at hvis du følger den model, kan du ikke undgå at få succes”.
Endelig understregede forfatteren vigtigheden af at være tro mod sit koncept.
– Selv om der ikke kommer en kunde på kold dag i november, er det vigtig at stå fast og blive ved med at holde åbent året rundt.

En stor anerkendelse
For Per Kalstrup er det en stor anerkendelse at være ét af bogens kapitler.
– Det er jo ikke noget, vi har opsøgt, man har selv fundet os, siger han.
Deltagelsen i bogen styrker Kalstrups Livsstilshus i, at retningen er rigtig med at sætte hjerter og mennesker før bundlinjen, og det giver i sidste ende alligevel et godt resultat.
– Vi har fokus på, at det er mennesker og ikke kunder, der besøger os, siger Per Kalstrup.
Desuden har huset nu i en del år med mærkevarer, interiør, delikatesser, cafe samt oplevelser som små koncerter, Galerie Wolfsen og yoga været et attraktivt mål for kunder, turister og gæster, og dermed har Livsstilhuset være foregangsmand på en vej med oplevelser til kunden, som flere og flere butikker søger hen imod.

Det kan vi godt
Bogen Vinderbutikker kan blandt andet købes i Kalstrups Livsstilshus, og man kan blandt andet læse, at Tine og Per Kalstrup ofte fik at vide: ”I kan ikke sælge mærkevarer i Blokhus”.
Det kan de så godt. Med tiden er huset udvidet fra 225 til 3200 kvadratmeter, og overskuddet landede i 2021 på knap 5,5 mio. kr.